Värien teoriaa verkkosivujen suunnittelijoille

Yleensä asiakas toivoo mahdollisimman helpot kotisivut yritykselle. Jotta verkkosivut täyttäisivät tehtävänsä parhaiten, tulee niiden olla myös mobiiliystävälliset, nopeasti latautuvat ja helposti Googlesta löytyvät. Kuvat ja videot kiinnittävät kävijöiden huomion. On huomattu, että vaikka lukija jättäisi itse tekstin lukematta, lukee hän silti ainakin kuvatekstit. Tekstistä jää mieleen noin 20 %, kun taas kuvista ja videoista jopa noin 80 %. Kannattaakin miettiä tarkoin, millaisia kuvia ja videoita verkkosivulleen lataa. 

Myös verkkosivujen värityksellä on merkitystä. Eri värit tulkitaan eri tavalla eri kulttuureissa – tämä kannattaa muistaa kääntäessä tai suunnitellessa verkkosivuja kansainväliselle yleisölle. Lisäksi eri ihmiset näkevät värit eri tavoin. Ewald Hering (1834-1918) tutki värien näkemistä jo yli sata vuotta sitten, ja tuli siihen tulokseen, että värinäkö aiheutuu sinisen ja keltaisen sekä punaisen ja vihreän generoimista vastakkaisista responsseista. Noin 8 % miehistä ja noin 4 % naisista on värisokeita. Yleisin värisokeuden muoto on puna-vihersokeus, jolloin ihmisellä on vaikeuksia erottaa punaista ja vihreää väriä toisistaan. Uuden verkkosivustojen saavutettavuusdirektiivin mukaisesti puna-vihersokeat tulisi ottaa huomioon verkkosivuja suunnitellessa. Väri ei siksi saa olla ainoa tiettyä asiaa tai tilaa ilmaiseva vihje. Kuvakkeissa kannattaa olla vihjetekstit, ja sekä tekstin ja taustan että kuvien sisällä tulisi olla riittävä kontrasti hahmottamisen helpottamiseksi. Kontrasti taustan ja tekstin välillä auttaa myös ikäihmisiä saamaan tekstistä paremmin selvää. Värisokeat erottavat parhaiten sinisen, mustan, valkoisen ja keltaisen, joten näitä värejä voi käyttää.

Ikänäkö hankaloittaa sinisen eri sävyjen näkemistä. Myös valon määrä ja värisävy vaikuttavat siihen, millaisena värit nähdään. Musta ja valkoinen sekä harmaan eri sävyt havaitaan kuitenkin aina samanlaisina, valaistuksesta huolimatta. 

Verkkosivujen suunnittelijan kannattaa perehtyä värien merkityksiin

iMac

Värien avulla verkkosivustosta voidaan tehdä silmää miellyttävä, kiinnostava, helposti sisäistettävä ja uskottava. Oikeanlaisten värien valinnalla on mahdollista helpottaa navigointia ja luettavuutta, korostaa haluttuja kohtia. Jos verkkosivujen suunnittelija valitsee väärät värit, voi hän pilata muuten onnistuneet sivut.

Värien avulla voidaan alleviivata eri merkityksiä ja ilmaista määrää, suhdetta, aikaa sekä edistymistä. Jos verkkosivulla käyttää liian monia värejä, lopputulos voi olla sekava ja epämiellyttävä katsella. Värin havaitsemiseen liittyy paitsi valaistus ja se, mitä värejä sen ympärillä on, niin myös värialueen koko, muoto ja sijainti.

Väreihin liitetään lukuisia sosiaalisia, kulttuurisia, emotionaalisia ja jopa poliittisia assosiaatioita, mitkä kannattaa pitää mielessä verkkosivustoa suunnitellessa.

Punainen nostaa sykettä

Lämmin väri punainen on yksi eniten markkinoinnissa käytettyjä värejä. Se nostaa sykettä ja kiinnittää huomion, nostaa ruokahalua ja kehottaa heräteostoksiin.

Länsimaissa punainen yhdistetään vaaraan, vereen ja suuttumuksen – sekä rakkauteen. Punainen on myös kommunismin väri. Vaaleanpunainen liittyy lapsiin, lapsenomaisuuteen ja romantiikkaan.

Kiinassa punainen on onnen väri. Useissa idän kulttuureissa punainen on morsiamen hääpuvun väri. Etelä-Afrikassa punaista pidetään surun värinä.

Keltainen rasittaa silmiä

Keltainen on optimismin, luovuuden ja nuoruuden väri. Kuten aurinko, myös keltainen saa silmät väsymään. Kiinassa keltainen väri edustaa uskollisuutta, Egyptissä surua ja Japanissa rohkeutta.

Sininen tukahduttaa ruokahalun 

Sininen on kaikista suosituin väri! Varsinkin tummansiniset sävyt kertovat auktoriteetista. Kylmää sinistä käytetään paljon bisnesmaailmassa, sillä se ei ole liian tunkeileva. Sininen herättää luottamusta, mutta tukahduttaa ruokahalun, joten ruoan markkinointiin sitä ei kannata käyttää. 

Vihreä on rauhan väri 

Vihreä väri liitetään kasvuun, luontoon, terveyteen ja rauhaan (paitsi ehkä Englannissa). Vihreä väri auttaa rentoutumaan ja toipumaan masennuksesta, mutta joissain yhteydessä vihreä liitetään myös kateuteen. Tumman vihreä kuvastaa usein rahaa ja porvarillisuutta. 

Vihreä

Musta pysäyttää

Länsimaissa musta kertoo kuolemasta ja konservatiivisuudesta, mutta musta väri liitetään usein myös eleganssiin ja salaperäisyyteen. 

Valkoinen kertoo puhtaudesta

Länsimaisessa värien psykologiassa valkoinen edustaa viattomuutta, puhtautta, rauhaa ja jopa täydellisyyttä. Idässä valkoinen symboloi kuolemaa ja surua – Intiassa se on ainoa väri, mitä lesket saivat ennen vanhaan käyttää. 

Violetti on naisellinen 

Violettia käytetään paljon mainostamaan kauneustuotteita, varsinkin anti-age-tuotteita. Violetti yhdistetään tosinaan myös hengellisyyteen. Thaimaassa violetti on surevien leskien väri. 

Oranssi rohkaisee ostamaan

Mainostajat tietävät, että lämmin oranssi rohkaisee ostamaan – toisaalta voimakas oranssi saatetaan liittää aggressiivisuuteen. Oranssi symboloi monille myös buddhalaisuutta.