Viisi yleisintä vikaa autossa, joihin tarvitset autohuoltoa

Autokorjaamo

Jos et satu olemaan mekaanikko, kannattaa auto viedä korjattavaksi tai vähintäänkin tarkastettavaksi aina, jos se alkaa pitää erikoista ääntä, kierrokset kasvavat normaalia suuremmiksi, tai jokin merkkivalo alkaa palaa. Ammattimainen autohuolto löytää vian ja laittaa kärryn kuntoon. Mitä aikaisemmassa vaiheessa vika korjataan, sitä helpommin ja edullisemmin se on korjattavissa. Siksi ei kannata antaa ajan kulua, vaan varata aika autohuoltamolta tai -korjaamolta. 

Viisi yleisintä vikaa autossa, joiden takia jäädään tien päälle 

1. Akkuviat

Autojen akut ja laturit ovat usein alimitoitettuja siihen suureen sähköntarpeeseen, mitä tämän päivän autojen runsas varustelu aiheuttaa. Akku on usein se heikoin lenkki, minkä takia jäädään tien päälle. 

2. Polttoainejärjestelmässä ja moottorissa esiintyvät viat 

Polttoainejärjestelmässä ja moottorissa esiintyvissä vioissa voi olla kyse esimerkiksi polttoaineletkun murtumisesta tai jäähdytysjärjestelmän liitoskohdan nestevuodosta.

3. Korirakenteessa ja renkaissa sekä vanteissa esiintyvät viat 

Korirakenteen ja renkaiden ongelmat ovat yleisiä, mutta eivät yleisimpiä vikoja autossa. Esimerkiksi rengasrikko ei siis ole se tyypillisin matkan katkaiseva ongelma, onhan joka autossa vararengas, tunkki ja ristikkoavain.

4. Jarruongelmat

Erilaiset jarruongelmat ovat vakavasti otettava turvallisuusongelma, minkä takia monen matka jää kesken.

5. Pakoputkiston, katalysaattorin ja hiukkassuodattimen viat

Jos auto käy dieselillä, yksi yleinen syy tien päälle jäämisen on hiukkassuodattimen tukkeutuminen, sillä pieniä matkoja ajaessa puhdistusprosessi ei ehdi käynnistyä, ja suodatin menee tukkoon. Ongelmia voi esiintyä myös pakoputkistossa ja katalysaattorissa.

Muita yleisiä vikoja autossa ovat autokorjaamoiden kilpailuttamissivusto Autojerryn mukaan muun muassa se, ettei auto käynnisty, tai että moottori käy epätasaisesti. Autokorjaamoihin etsiydytään muun muassa erilaisten vikavalojen palaessa, tai jos auton ilmastointi ei enää toimi. Yleisiä syitä yhteydenottoon ovat myös se, että auto puoltaa, kytkin luistaa tai laturin hihna vinkuu. Vaihdelaatikosta tai jarrustakin voi päästä outoa ääntä; ehkä jarrut laahaavat tai jarrua joutuu polkaisemaan voimakkaasti; myös liian suuret päästöt tai ”väärän värinen” pakokaasu ovat yleisiä vikoja suomalaisautoissa.

Katsastus paljastaa korjaustarpeet ajoissa

Tiesitkö, että vain noin kolmasosa autoista läpäisee määräaikaiskatsastuksen ilman korjauskehotusta, ja että joka neljännessä autossa on niin vakavia ongelmia, että ne hylätään? Noin puoli miljoonaa henkilöautoa hylätään joka vuosi. 

Käyttöjarrun ongelmat on se yleisin hylkäysperuste. Jos haluaa saada leiman yhdellä kerralla, kannattaa tarkastuttaa ja tarvittaessa vaihdattaa jarrulevyt ja -palat. Jarru kuluvat ja voivat alkaa jumittaa myös auton seisoessa pitkiä aikoja – tai jos autoa ajetaan varovaisesti.

Etuakseliston ja ohjauslaitteiston nivelviat ovat niin ikään yleisiä perusteita hylkäykselle. Erityisesti ongelmia tuntuu olevan etuakseliston alapallonivelissä ja ohjauslaitteiden nivelissä. Jos nivelet kuluvat liikaa, voivat ne jopa pudota paikoiltaan, jolloin menetetään auton ohjattavuus.

Tiukentuneet EU:n päästörajoitukset ja aiempaa tarkempi suhtautuminen tuulilasissa oleviin vaurioihin ovat lisänneet hylkäyksiä viime aikoina. 

Vuonna 2018 10 yleisintä vikakohdetta 3–15-vuotiaissa henkilöautoissa olivat valaisimien ja sähkölaitteiden viat ja akseliston, pyörien ja jousitusten viat:

  1. Rekisterikilven valo
  2. Etuakseliston viat
  3. Lähivalojen ongelmat
  4. Etuvalojen ongelmat
  5. Jousituksen ja iskunvaimennuksen ongelmat
  6. Seisontajarrun dynamotesti
  7. Käyttöjarrun viat
  8. Tuulilasissa ja sen puhdistuslaitteessa olevat viat
  9. Lisävaloissa olevat viat
  10. Taka-akseliston ongelmat 

Ota yhteyttä autokorjaaamoon, jos auton toiminta muuttuu 

Jos kuulet, tunnet, näet, haistat tai uskot aistivasi autosi toiminnassa jotain poikkeavaa, on aika ottaa yhteyttä autokorjaamoon. Kaikenlaiset vinkumiset, kitinät ja kolinat on otettava vakavasti. Vika saattaa olla moottorin moniurahihnoissa, jarruissa tai alustassa. Pikainen puuttuminen asiaan ehkäisee turvallisuusongelmat ja tien päälle jäämisen.

Hajonnut auto

Annetaanpa muutamia esimerkkejä aistinvaraisesti havaittavista vioista. Auton puoltaminen jarruttaessa kertoo jarruviasta, esimerkiksi jarrupalojen jumiutumisesta. Jos jarruvalo palaa jatkuvasti, ei ongelma korjaudu jarrunestettä lisäämällä – kyse voi olla vuodosta, mikä pitää korjata. Auton alle parkkiruutuun ei saisi syntyä lätäkköä. Jos autosta valuu kirkasta nestettä, on kyse juuri jarrunesteen vuotamisesta. Tumma lätäkkö kertoo öljyvuodosta, punainen tai vihreä taas jäähdytysnestesäiliön vuotamisesta. Kannattaa pitää myös hajuaisti valppaana. Esimerkiksi ajon aikana tuntuva käry on voi sekin kertoa moottoritilassa tapahtuvasta nestevuodosta. Kyse voi olla laahaavasta jarrustakin – toisaalta kyse voi olla kytkimen luistattamisesta, mutta asia kannattaa selvittää.